Завантажити ще

Окрема допомога Ізраїлю та Україні: у чому ризик законопроєкту "трампістів"

Окрема допомога Ізраїлю та Україні: у чому ризик законопроєкту
Фото: REUTERS

15 квітня лідер більшості в Сенаті США демократ Чак Шумер заявив про досягнення консенсусу щодо допомоги Україні та Ізраїлю, Конгрес має діяти швидко, щоб надіслати допомогу обом країнам. Але знову виникла загроза того, що американський пакет допомоги Україні буде якщо не провалений, то республіканці-"трампісти" можуть притримати його ухвалення.

Нова загроза для України

За словами Шумера, відповідного консенсусу було досягнуто під час недільної телефонної розмови президента Джо Байдена та лідерів Конгресу.

Але одразу ж після цього трампісти зробили зворотний крок. Спікер Палати представників США Майк Джонсон 15 квітня запропонував розділити спільний пакет допомоги на чотири окремі законопроєкти про допомогу Україні, Ізраїлю, Тайваню та про пріоритети національної безпеки.

План полягає в тому, щоб перемістити чотири законопроєкти під одну процедурну норму, яка б дозволила внесення поправок. Порядок розгляду буде наступним:

  • фінансування Ізраїлю;
  • підтримка України у війні проти російської агресії;
  • зміцнення союзників у Індо-Тихоокеанському регіоні;
  • вжити додаткові заходи для протидії ворогам та зміцнення національної безпеки.

До речі, спочатку в законі про допомогу Україна була на першому місці, то тепер після атаки Ірану на нього пересунули Ізраїль.

Адміністрація Джо Байдена вже виступила проти такої пропозиції Джонсона. Представник національної безпеки Джон Кірбі заявив, що Білий дім "проти окремого законопроєкту, який діятиме лише щодо Ізраїлю". А прессекретар Білого дому Карін Жан-П'єр припустила, що окремі законопроєкти не допомогли б Ізраїлю та Україні. Це фактично затримало б необхідну допомогу.

- Республіканці-"трампісти" хочуть розділити цей пакет, щоб показати, що мають свою власну позицію, відмінну від демократів і Білого дому. Не варто забувати, що цей рік – це рік виборів президента США, і республіканцям важливо показати американцям свою власну позицію. Але добре те, що така позиція нарешті змалювалася, адже раніше республіканці з цього питання взагалі не мали чіткої думки, - пояснює Коротко про керівник Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко.

Пакет допомоги Україні знову може зірватися

Є загроза, що Сенат може ухвалити допомогу Ізраїлю, але відхилити допомогу Україні. Консерватори в Республіканській партії вже застерегли Джонсона від включення фінансування України до будь-якого пакету допомоги Ізраїлю.

"Конгрес має чітко заявити: жодні дії Ірану чи Ізраїлю не повинні бути підставою для голосування за пакет допомоги Україні, якого добивається Сенат", – написав у соціальних мережах представник Республіканської партії Уоррен Девідсон.

Соратниця Трампа конгресвумен Марджорі Тейлор Грін, яка раніше ініціювала відставку спікера Палати представників від республіканців Майка Джонсона, також застерегла його від проведення голосування за довгоочікуваний пакет фінансової підтримки України.

- Звісно, ​​цей поділ може мати певну загрозу для України. Наприклад, допомогу Ізраїлю дадуть, а нам знову відкладуть. Але в такому разі Америка вже погано виглядатиме в очах світу. Все це виглядатиме так, ніби вона відмовляється допомагати країні, яка зазнала агресії недемократичного сусіда, - вважає Керуючий партнер «Національної антикризової групи» та експерт-міжнародник Тарас Загородній.

А політолог Володимир Фесенко додає, що загроза може полягати в тому, що розділений пакет допомоги може не підтримати Білий дім. У відповідь на це республіканці відмовляться ухвалити пакет допомоги Україні. "Сенат може ухвалити пакет допомоги Ізраїлю, а Україні – відкладуть", - вважає експерт.

Трамп дав принципову згоду

Нагадаємо, що республіканці-"трампісти" усілякими способами намагалися затягнути ухвалення рішення про надання допомоги Україні. Але днями Дональд Трамп, який де-факто захопив управління Республіканською партією, заявив, що підтримує ухвалення фінансової допомоги Україні, але у формі позики.

Після зустрічі зі спікером Майком Джонсоном він заявив, що вони "думають про те, щоб зробити це у вигляді позики, а не просто подарунка". "Зараз ми продовжуємо роздавати подарунки на мільярди та мільярди доларів, і ми досліджуємо це питання. Але для мене набагато важливіше, що Європа має активніше брати участь і давати гроші. Вони повинні давати щось пропорційне. Якщо цього не відбуватиметься, мені буде дуже шкода, тому що їх це стосується набагато більше за нас", – сказав Дональд Трамп.

Трамп місяцями скептично висловлювався про подальшу допомогу США Україні, стверджуючи, що це не має значення для життєво важливих інтересів США, а основна відповідальність у цьому питанні має лягти на Європу. Погляди Трампа мають значний вплив на республіканців у Конгресі і стали одним із факторів, що ускладнили прийняття додаткового фінансування на підтримку України.

- Загалом тут більше позитиву, ніж негативу. Республіканці нарешті визначилися зі своєю позицією. Дональд Трамп дав принципову згоду на підтримку пакету Україні, але лише у вигляді кредиту. А оскільки він зараз є головним центром впливу в Республіканській партії, то можна очікувати прийняття для Києва позитивного рішення. Головне, щоб цей пакет проголосували на цьому тижні, до 19 квітня, коли Сенат на два тижні вирушає на канікули, - пояснює Володимир Фесенко.

А тим часом

Інститут вивчення війни (ISW) повідомляє, що російські атаки можуть досягти значних та загрозливих успіхів, особливо на захід від Бахмуту, якщо США не нададуть допомоги Україні. ISW оцінив, що російські війська зараз використовують дефіцит коштів української сторони задля досягнення незначних тактичних успіхів. Така ситуація склалася внаслідок відсутності допомоги США у сфері безпеки.

ISW наводить слова начальника Головного управління військової розвідки України Кирила Буданова, який заявив, що українські війська готуються до відбиття майбутнього великого російського наступу, який очікується наприкінці травня чи на початку червня, але зазначив, що це буде "катастрофічно складно" без військової допомоги Заходу.